25.3.05

Alphacursus voor een duidelijke C?



Ik heb laatst wat plagerig gereageerd op de discussie over de C binnen de NCRV. (Hier kun je die posting lezen). Moet ik mijn mening nu herzien? Klik hier om te lezen wat de waarnemend voorzitter en directeur van deze omroep te melden hebben over het recente vertrek van Kees Klop. En deze pagina is ook interessant als je meer wilt lezen (of wilt reageren).

Citaat: "Veel kranten hebben geschreven dat de medewerkers van de NCRV niet gediend zouden zijn van een meer nadrukkelijke Protestantse koers. Dat is heel jammer, want niets is minder waar."

"Niets is minder waar" blijft een uitdrukking die voor tweeërlei uitleg vatbaar is. Double talk? Zonder gekheid, ik hoop echt dat het evangelie ook via de NCRV luid en duidelijk verspreid gaat worden - maar tot dusver heb ik daar nog niet veel van gemerkt (nooit kan het geloof te veel verwachten). Laat die cursus protestantisme maar achterwege, dat is toch alleen maar een geschiedenis van scheuringen en gekissebis. Gewoon allemaal een Alpha Cursus - is dat geen beter idee?

Overigens ben ik blij met het werk van de Evangelische Omroep in de Nederlandse media - maar ik vind dat die omroep ook te veel emotie-televisie maakt. Waarom zie ik nooit een spetterend concert op televisie van Delirious? Wanneer zien we iets van Jars of Clay? Waarom heeft de EO totaal geen aandacht besteed aan een geniaal musicus als Neal Morse die met zijn teksten en muziek toch een opmerkelijk getuigenis geeft en die ook door de fijnproevers buiten het christelijke subcultuurtje op waarde wordt geschat? Waar is de gospelmuziek gebleven op de publieke zenders? Zijn er geen uitingen van kunst en cultuur onder christenen? Wat geven we toch een armoedig beeld van het christelijk geloof via radio en televisie! Vroeger zag je het Oslo Gospel Choir nog wel eens voorbij komen en EO's eigen Ronduit Gospel Choir. Ja, ik weet het, zondagavond op radio 3 en (gelukkig!) sinds kort ook webradio. Maar het gospelaanbod via de nationale televisienetten en publieke radiozenders in Nederland is bedroevend. Gelukkig hebben we nog internet...

No comments: