12.12.04

Erik Veenhuizen: "Een christen is per definitie een held op sokken."

Vanmorgen wakker geworden op 43-jarig leeftijd. 's Ochtends valt het nog wel mee, maar aan het eind van de dag zal ik het wel gaan voelen... Lieve knuffels, tekeningen en cadeautjes: cd van Hillsong & Delirious? en prachtige dubbel-cd Testimony van Neal Morse , lekkere luchtjes voor onder de douche... Ik mag weer niet mopperen op mijn oude dag! Ook de rest van de dag een huis vol visite. Voor Komrij's Nederlandse Poëzie mocht ik ook een plekje vrijmaken in de boekenkast. Ik heb duizend redenen om dankbaar te zijn, maar ik ga ze hier niet allemaal noemen! Nou, eentje dan: de preek van vanmorgen, dat was ook een cadeau...

Vandaag deze preek voor mijn verjaardag gekregen

Erik Veenhuizen sprak in de Meerkerk over het thema 'Ik wens te zijn als Jezus'. Tja, je moet altijd naar het ALLERBESTE streven...

De rechtvaardigen groeien op als een palm, als een ceder van de Libanon rijzen zij omhoog. (Psalm 92:13) Deze tekst haalde EV aan in verband met het onderwerp geestelijke groei. Ook deze tekst: Geliefde broeders en zusters, u weet van tevoren wat er gaat komen. Wees daarom op uw hoede en laat u niet meeslepen op de dwaalwegen van wettelozen. Laat uw standvastigheid niet varen, maar groei in de genade en in de kennis van onze Heer en redder Jezus Christus. Hem komt de eer toe, nu en in eeuwigheid. Amen. (2 Petrus 3:17,18) Groeien is een gave en een opgave. Deze vraag moeten we onszelf stellen: In welk opzicht ben ik het afgelopen jaar persoonlijk gegroeid? Vaak gaat het maar om kleine veranderingen die door anderen worden opgemerkt. De omstandigheden zijn gelijk gebleven, maar jij bent veranderd. Je slaagt er beter in om de blijdschap van het geloof vast te houden, ook als het leven onaangenaam is. Als je ongeduldig bent, leer je de kunst van het wachten.

Je moet leven volgens een groeiplan. Dat is de opgave. Wat is het einddoel van dit plan? Dat is: steeds meer te lijken op Jezus Christus. Hebben we een portret, een karakterbeschrijving van Jezus in de Bijbel? Ja, we kunnen de zaligsprekingen uit de bergrede lezen als een karakterbeschrijving van Jezus (Mat. 5). We kunnen ook het beroemde bijbelhoofdstuk over de liefde (1 Kor. 13) lezen als een persoonsbeschrijving van Jezus. De zgn. vruchten van de Geest uit Galaten zeggen ook veel over Jezus: Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. (Galaten 5:22, 23).

Vraag: Als er over Jezus verteld wordt, is er dan een kans dat iemand denkt dat het over mij gaat? In het oude lied zingen wij: Ik wens te zijn als Jezus... en: O Heiland, wil mij helpen en maak mij zoals Gij.

De verandering die God in je leven kan bewerken zal heel concreet zijn. Als je bijvoorbeeld vraagt om meer geduld, zal je niet ineens heel geduldig worden. Maar God gaat je geduld wel op de proef stellen. Vergelijk het met school: de kennis die je hebt opgedaan, wordt op de proef gesteld. Daarna gaat er een wereld voor je open. Er zijn ook geestelijke zittenblijvers. Zij blijven vastzitten in een eindeloze cirkelgang: zonde – vergeving – zonde – vergeving… Je blijft dan ‘rondjes om het kruis draaien’. Als je geloof beproefd wordt, is het de bedoeling dat je een stapje verder komt.

Is die gedachte van geestelijke groei een strikt evangelisch onderwerp, of kom je het ook in de traditionele kerken tegen? EV citeert Brakel: Wassen is vermakelijk. 'Wassen' betekent hier: groeien en 'vermakelijk' wil zeggen dat je er vreugde aan beleeft. Groeien is dus niet een nieuwe belasting, maar een vreugde. Ook de Heidelbergse Catechismus heeft het over geestelijke groei. Daar wordt de formulering Hoe langer hoe meer gebruikt. Er wordt gezegd dat we de zonde moeten haten en ontvluchten (vlieden). Je moet situaties, plaatsen en personen die je in verleiding brengen uit de weg gaan. EV: Een christen is per definitie een held op sokken. Het is de bedoeling dat we hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd zullen worden.

Wat moet er na de bekering het eerst gebeuren? Rick Warren van de boeken Purpose Driven Church en Purpose Driven Life heeft goed over deze vraag nagedacht. Je moet als pasbekeerde drie nieuwe gewoontes leren met betrekking tot je tijd, je geld en je relaties. Om te beginnen moet je dagelijks tijd voor God vrijmaken. Als je de bijbel leest, moet je goede vragen gaan stellen. Niet alleen: ‘wat betekent dit?’, maar: ‘Wat zegt God hier tegen mij?’ Je moet de stem van God in je leven gaan verstaan en een gebedsleven ontwikkelen. Als het om geld en bezit gaat, moet je je ‘tienden’ gaan betalen. Dat kan voor iedereen iets anders betekenen. Als je weinig hebt vraagt God misschien minder, als je veel hebt meer. Geven moet op een nieuwtestamentische manier gebeuren: je moet afstand doen van alles. Alles is van God. Je moet een rentmeester zijn over alles wat God je heeft toevertrouwd. De vraag moet zijn: Wat wilt U dat ik doen zal met hetgeen van U is? Wat de relaties betreft: je moet aansluiting zoeken bij een gemeenschap (een gemeente, een huiskring). Je moet vriendschappelijke relaties aangaan met andere christenen.

EV is het niet eens met de boektitel "Er is geen roltrap naar de hemel". Er is wel een roltrap naar de hemel: de roltrap van Gods genade. Je kunt een geestelijke baby blijven en na je bekering niets meer bij leren. Wie zijn hart aan Jezus geeft, komt via die roltrap naar de hemel. Maar daar sta je dan wel voor Gods troon! Wat nu als God daar zit te huilen en zegt: ‘Ik ben teleurgesteld. Kijk eens naar Jezus, dát was mijn bedoeling met jou.’ Kan God jou verantwoordelijkheid toevertrouwen? Willem Ouweneel heeft een boek geschreven over geestelijke groei. Daarin schrijft hij dat je steeds meer Jezus’ karaktertrekken moet gaan vertonen. Het is een ontwikkelingsproces. We moeten wel zelf willen. Dus niet, zoals men nu vaak zegt: je moet me maar nemen zoals ik ben. Dan blijf je bij het ABC van het geloof. De blauwdruk is het leven van Gods Zoon. Het is triest als je daar nauwelijks aan toegekomen bent.

Na afloop van de dienst vertelde Wigle Tamboer dat Erik Veenhuizen dit jaar de Helix prijs van de Evangelische Alliantie heeft gekregen
Helixuitreiking 2004 Van zijn hand is bij Medema een boek verschenen met de titel: Ik houd van de kerk


No comments: