8.4.05

Left or Right Behind?



Left behind?
Right behind?

7 comments:

Anonymous said...

Hé Paul, even gegoogled hierop en ik kwam op Amazon.com de volgende beschrijving tegen:

LaHaye and Jenkins' best-selling apocalyptic fiction novel, Left Behind, is already so ridiculous that it's hard to make a parody of it, yet the conservative Christian author, Nathan Wilson, bravely sets forth to push it over the top. Tweaked versions of all the original characters work together in an absurd tangle of Evangelical goofiness struggling to make sense of the pathetically gnostic vision of the original story. You won't want to miss all body parts, cats, and youth pastors left behind, Buff Williamson's Ivy League deductions, Haddie the Whore of Babylon, or the climactic struggle with the Tulsa Antichrist in a Christian "book store." If you regret reading Left Behind, read Right Behind to ease that pain with laughter.

Wat was je bedoeling met het posten van deze twee afbeeldingen? Ik vind de serie 'Left Behind' namelijk een erg goede serie

Paul said...

Hallo Supergans!
Ik kan in het korte bestek van dit commentaar niet zo uitgebreid ingaan op dit onderwerp. Ik heb nogal wat bedenkingen tegen de populaire theologie waarmee we vanuit Amerika worden overspoeld. Veel evangelische christenen in ons land zijn geneigd om kritiekloos met allerlei nieuwe hypes uit Amerika mee te gaan. De schrijvers zijn 'born again', dus het zal wel goed zijn... Vroeger had je Hall Lindsey (Jezus had terug moeten komen in 1988 - als zijn theorieën juist waren geweest) en nu heb je twee andere bestseller schrijvers: LaHaye en Jenkins. Laat ik mijn bezwaren tegen dit soort eindtijd lectuur kort samenvatten: ongelovigen wordt niet het goede nieuws van Jezus Christus gebracht maar zij krijgen een mix van fantasie, profetische inlegkunde en Amerikaans nationalisme voorgeschoteld. Christenen moeten de profetieën niet veronachtzamen, maar ze hebben de opdracht het evangelie te brengen aan alle mensen - en niet om paniek te verspreiden of zich bezig te houden met allerlei eindtijd scenario's. Het is in mijn ogen een vorm van escapisme (de wereld gaat helaas naar de verdoemenis, maar de christenen ontspringen de dans gelukkig net op tijd). Ik wil wel eens uitgebreider op dit onderwerp ingaan; ik vind het in ieder geval goed dat mijn posting een reactie oproept. Voor de goede orde: ik spot niet met bijbelse profetieën, wel met populistische interpretaties van de Bijbel en met gebrek aan nuchterheid en historisch besef van veel evangelische christenen. Veel ongelovigen lezen liever de Da Vinci code dan de bijbel; veel gelovigen lezen liever spannende eindtijdfictie dan de waarschuwende woorden van van hun eigen Heer: "Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader. Pas op, wees waakzaam, want jullie weten niet wanneer die tijd zal komen. Het is als met een man die op reis ging: hij verliet zijn huis en droeg het beheer over aan zijn dienaren, die elk een eigen taak kregen, en de deurwachter gaf hij opdracht om de wacht te houden. Wees dus waakzaam, want jullie weten niet wanneer de heer des huizes komt, ’s avonds, of midden in de nacht, of bij het eerste hanengekraai, of ’s morgens vroeg. Laat hij jullie niet slapend aantreffen wanneer hij plotseling komt. Wat ik tegen jullie zeg, zeg ik tegen iedereen: wees waakzaam!’. (Lees ook Matteüs 25). Er is natuurlijk veel meer te zeggen, maar hier laat ik het even bij!

Anonymous said...

Hé Paul,

Ik snap inderdaad wat je bedoelt, maar ik zal je als voorbeeld mijn vriendin geven. Toen ik met haar kreeg, was zijn niet gelovig en totaal onbekend met de Bijbel. Na het avondeten zijn wij gewend de Bijbel te lezen, en elke keer dat dat gebeurde snapte zij er helemaal niks van. Zij hield veel van lezen, net als mijn moeder, en heeft inmiddels erg veel boeken gelezen van o.a. LaHaye en Jenkins. Zij heeft hierdoor erg veel geleerd over het christendom en dit heeft ook een grote bijdrage geleverd aan het feit dat zij bekeerd is.

Natuurlijk is het zo dat de Bijbel véél belangrijker is, maar volgens mij is het een feit dat deze boeken veel mensen in aanraking hebben gebracht met het christendom op een positieve manier. Op een soortgelijke manier als 'The Passion' denk ik.

Paul said...

Ja - goede vergelijking. Je hebt gemerkt dat ik ook bij 'The Passion of the Christ' bedenkingen heb. Laten we alsjeblieft kritisch ('waakzaam' zegt Jezus) blijven! Laat je niet misleiden en toets alles aan Gods Woord. Ik ken iemand (hij is een bekende figuur in de christelijke boekenwereld) die jaren geleden tot geloof kwam nadat hij de broadway musical 'Godspel' gezien had. Dat was helemaal geen evangelisatiemusical, maar God heeft dit stuk gewoon gebruikt. Nu neemt hij zelf ook afstand van die musical, maar voor hem was het een manier om over het christelijk geloof na te gaan denken. Wat de eindtijdboeken betreft: ik ben er geen liefhebber van. Ik houd van fictie, maar reli-fictie is riskant. Christenen gaan een interpretatie van de bijbel zien als 'de waarheid' (ik vergeleek dit al met de neiging van ongelovigen om de 'Da Vici Code' zo te lezen) - en ongelovigen krijgen de indruk dat christenen door angst en doemscenario's gedreven worden. Ik zeg er ook gelijk bij: een van mijn broers heeft een eindtijdroman geschreven en hij is met zijn vrouw tot (hernieuwd) geloof gekomen na een angstdroom over de wederkomst. Ik geloof dat God ook angst kan gebruiken om mensen tot zich te trekken. Maar als volgelingen van Jezus hebben we een blijde boodschap te brengen, een boodschap van hoop en liefde. We moeten het evangelie verkondigen, discipelen (volgelingen!) maken en verloren mensen in veiligheid brengen binnen het lichaam van Christus (=zijn wereldwijde gemeente). Ondertussen kibbelen christenen over de juiste interpretatie van de bijbelse profetieën en bestrijden ze elkaar op de vierkante milimeter! Om het even zwart/wit te zeggen: als Jezus plotseling terugkomt, zitten wij dan een spannend relifictie boek te lezen? Kijken we met een palmpje en een zak paprikachips naar een bloederige film over zijn lijden en sterven? Vullen we websites met onzinnige informatie zoals te zien bij www.raptureready.com? Kijk eens naar die site: dit is de totale gekte!! Dat zijn zo wat vragen die bij mij opkomen (ik preek ook tegen mezelf!). Overigens heeft Nathan Wilson ook een satirisch boek gemaakt waarin hij 'The Prayer of Jabez' op de hak neemt: 'The Mantra of Jabez'. Ik weet niet of je het oorspronkelijke boek kent - ook door dit boek zijn veel mensen aangesproken - maar als je er iets langer over nadenkt is het vreemd dat wij na de uitstorting van de heilige Geest op de pinksterdag zouden moeten teruggrijpen op een fragmentarisch (deels verkeerd geciteerd) oudtestamentisch gebed van ene Jabez om de zegeningen uit de hemel te kunnen bidden. Wat is dat voor een geestelijke armoede! Bovendien zijn die zegeningen vaak kwantitatief van aard (veel geld, veel zielen, veel bezoekers, veel boeken verkopen...) en niet kwalitatief (zwak in de ogen van mensen, maar GROOTS in de ogen van God). Ik vind het wel mooi dat er belijdende christenen zijn die niet met de laatste 'evangelische' hype meelopen, (zelf)kritisch durven zijn en scherpe satire niet schuwen. Zo vind ik de website www.shipoffools.com een verademing! Heb je die site wel eens bekeken? We mogen natuurlijk niet spotten met onze Maker, maar zijn nederige dienaren mogen zichzelf en elkaar best regelmatig de oren wassen. En soms zou ik zelfs zeggen: de zweep er over! (Met woorden en heel liefdevol, uiteraard...) WWJD? Hij zou de hele marktkraam met evangelische koopwaar omver kieperen en liefdevol in gesprek gaan met iemand die door vrome kerkmensen met de nek wordt aangekeken. En tegen christenen zou Hij volgens mij zeggen: sta niet zo werkeloos naar de hemel te turen! (Handelingen 1:11) Verkondig liever het evangelie en breng het in praktijk!

Anonymous said...

Zoals elke keer, nu ook weer een goed antwoord van jou!

We zijn het in grote lijnen zeker met elkaar eens. Mijn mening is ook dat de Bijbel véél belangrijker is dan die eindtijd-boeken. Toch blijf ik van mening dat bepaalde boeken erg goed kunnen bijdragen aan geloofsopbouw. Essentieel hierbij is wel de Bijbel erbij te houden en de Bijbel als leidraad te houden.

Wat betreft de twee sites die jij aangaf:
www.raptureready.com:
Ik ben altijd erg geintresseerd in zulk soort zaken en zolang er veel gebruik word gemaakt van ondersteunende bijbelteksten denk ik ook dat dit mag en kan. Ik weet niet of jij de bijbelstudies van Frank Ouweneel kent. Hij geeft erg goede bijbelstudies die de actualiteit naast de Bijbel legt. Bizar om te zien hoeveel je uit de Bijbel kan halen, als je maar goed leest!

www.shipoffools.com
Dit vind ik nou juist weer een beetje te ver gaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar hun gadget-sectie. Je kunt hier zelfs een 'Bobblehead Jesus' kopen! Persoonlijk vind ik dat van te weinig respect getuigen.

Nog twee vraagjes voor jou:
Zie http://www.supergans.nl/scripts/postDetail.php?id=267
Wat vind je hiervan?

Het boek 'Doelgericht leven', heb je dit boek wel eens gelezen en wat denk je hier dan van?

Paul said...

Hallo Supergans!

Vooraf: ik vind de boeken van Rick Warren mooi, al heb ik ze nog niet uit... Op je andere punten reageer ik later nog wel.

Ik heb 'Doelgericht leven' en 'Doelgerichte gemeente' in de kast staan maar heb te maken met een permanente leesachterstand (een beroepsziekte).

Er is wel het gevaar van 'dwepen'. Het heeft ook alle kenmerken van een christelijke hype, en het is m.i. goed om wat afstand te nemen en rustig je eigen oordeel te vormen. Ik heb de mensen in Florida geduldig in een lange rij zien staan voor een handtekening van deze gevierde auteur - dat gebeurt in ons land ook wel - maar het werkte toch wat op mijn evangelische lachspieren.

Ook zie ik het gevaar dat we een 'methode' of een 'kunstje' gaan aanleren. Soms leggen christenen elkaar veel druk op: je MOET groeien! Maar groeien is niet iets krampachtigs, het is een organisch proces en er is tijd, liefde en geduld voor nodig - en vooral veel zegen van boven.

Maar goed: kritiek leveren op een succesvol boek is erg gemakkelijk (en wie kritiek levert moet zelf maar eens een BETER boek schrijven!) Niets dan goeds over 'Doelgericht Leven', dus!

Je zult mij natuurlijk nooit horen spreken over 'The Purchase Driven Church' - hoewel dat een erg leuke woordgrap is! Er is namelijk al aardig wat holy hardware te koop in Amerika rond dit Purpose Driven-thema (cadeauboekjes, Christian gifts, kinderboeken van de dochter van Rick Warren - die uiteraard ook héél doelgericht zijn... enz. enz.) Maar de uitgever die zonder zonde is mag de eerste steen werpen en ik had dit boek maar wat graag op de Nederlandse markt gebracht, zo eerlijk moet ik zijn! Dit boek past echter prima bij Medema; zij hebben het geweldig gedaan en het succes is hen van harte gegund!

Zoals je kunt zien heb ik een nieuwe posting gewijd aan het onderwerp 'geloof & humor'. Ik ben benieuwd of ik wat reacties krijg (het loopt niet bepaald storm op mijn bescheiden blogspotje, maar dat houdt mij nederig).

Groeten!

Paul said...

De moeite van het lezen waard: http://www.theocentric.com/theoarchives/000037.html

Voorproefje: "The bottom line is that Left Behind is really nothing more than Stephen King for Christians. It has all the chills, thrills, and cliffhanger endings without the cussing and sex (violence is ok) of its secular counterparts. It also has about the same amount of substance as a King novel; it is high in entertainment value and low in nutrients. It is "safe" reading guaranteed to excite those who no longer are excited by the glories of Christ and the challenges of life in the real world."