13.4.05

Is religious humour an oxymoron* ?

* Oxymoron = the juxtaposition of 2 mutually-exclusive concepts. Examples: ‘airline food’, ‘secure software’, ‘military intelligence’ :-)

Voor Nederlandstalige bezoekers: de aanleiding voor deze posting is mijn discussie met Supergans bij 'Left Behind / Right Behind' - van 8 april (zie hieronder). Klik daar op comments en laat desgewenst ook je mening achter! Kijk ook naar de informatie hieronder over 'Wilma zoekt God' - een tv-programma waarin Aad Peters een bijzonder cadeautje weggaf...

Steve Lawler, an Episcopal priest who advises organizations on ethical questions, believes the humor-impaired are the ones that truly lack faith: "Laughing at oneself and one's own beliefs shows a kind of faith that escapes the literally minded," he observes. "Too many of the humorless have lost the fullness of their humanity. They stand stone-faced and scared before God. The sad thing is that they think the rest of us should as well."

Robert Darden, editor of 'The Door', says: "Religion needs humor if only to burst a few overinflated balloons."

Garrison Keillor, writer: "God writes a lot of good comedy, it's just that he has so many bad actors."

OK, but is this also funny?


On the satirical Christian website www.shipoffools.com you can buy this so called 'Bobblehead Jesus'. Personally I don't think it is really funny and I wonder whether they are serious about this. I guess not. They also make fun of a lot of rubbish that is for sale on the 'Christian' gift market (check out my earlier postings about so called Holy Hardware. You can find them in my February and March Archives). Look at this if you want to see this for yourself and please let me have your opinion... You can use the comments option below to have your say!

Also have a look at The Wittenburg Door, a satirical website founded by the well-known evangelical youth worker and author Mike Yaconelli (Yaconelli tragically died in October 2003 due to a car accident).

Do you need some inspiration? Read this article about Bible Humor from Jews for Jesus!
Please let me know whether you also want to put the fun back into fundamentalism...

Voor de Nederlanders:

Bekijk het cadeautje dat Aad Peters aan Wilma Nanninga gaf (in het tv-programma 'Wilma zoekt God') klik hier voor meer info (Aad Peters ziet er dus de humor wel van in, maar ja, hij is Jezus-fan én poppenspeler...)


Aad Peters gaf Wilma Nanninga van Privé een opmerkelijk cadeautje...
© Photo: Brian Elings (published here with kind permission)

7 comments:

Paul said...

Hoi! Ik ben benieuwd naar reacties op dit onderwerp. Tot mijn spijt is er niet zo veel ruimte in de bijbel voor humor. Maar ik geloof wel dat God onze lachspieren gemaakt heeft. Te vaak merk ik dat mensen een simpele formule hanteren: geloof plus humor = spotternij. Kun je zaken van eeuwigheidswaarde wel relativeren? Houdt God van een goede grap? Is dat een oneerbiedige vraag? Tja... ik word er bijna somber van.

Anonymous said...

probeer

Paul said...

Hallo Gideon - lukt het om hier een comment te plaatsen?
Groeten
Paul

Anonymous said...

Test

Anonymous said...

Allereerst wil ik hier duidelijk stellen dat ik mij niet bezig heb gehouden met het onderwerp geloof - humor. Dit maakt dat ik voorzichtig moet zijn met uitspraken op dit terrein. Dit in gedachte houdende wil ik toch de volgende op- en aanmerkingen doen.
Ten eerste ben ik van mening dat het evangelie een serieuze zaak is (het gaat om leven en dood), naar mijn mening is daar geen ruimte voor een bepaald soort humor (zwartgallig etc.). Wel geloof ik dat humor iets is dat de Heer aan de mens heeft gegeven opdat hij/zij het mooie en leuke van het leven kan zien, en van genieten, maar net als alles is ook dit aspect van het menselijk leven door de zondeval verstoort.

Het tweede punt dat, mijns inziens, zeer belangrijk is, is authenciteit. Wij moeten de wereld niet gaan immiteren. De Heilige Geest is de orgineelste en de enige echte creatieve bron in het gehele universum (vandaar dat ik niet geloof dat er zoiets als een christelijke cabaratier bestaat omdat wij dan gewoon de wereld gaan nabootsten). Discipelen van de Heer Jezus (Yeshua) zijn in de eerste plaats geroepen om het evangelie te verkondigen en de volkeren tot Zijn discipelen te maken. Hoewel in de Bijbel nergens staat dat de heer heeft gelachen, ben ik er bijna zeker van dat het wel moet zijn gebeurd. Lachen is gezond en dat is wetenschappelijk ook al bewezen. Wij zijn geschapen naar God's beeld en gelijkenis, dus als humor een onderdeel is van de mens zijn wezen dan moet dat ook bij Heer zo zijn, alleen moeten we er achter zien te komen hoe het was voor de zondeval. Jezus bracht Zijn tegenstanders ook altijd terug naar de situatie zoals de Heer het oorspronkelijk had bedoelt.

Een derde aspect, waar wij rekening mee moeten houden is het aspect van de luxe van vrije tijd. In het rijke (let wel! materieel gezien) Westen beschikt men over de luxe dat men tijd heeft om als het ware 'weg te gooien'. Een gewone man of vrouw in een van de arme landen heeft die luxe niet, maar moet nuttig gebruik maken van de tijd om zijn/haar boterham te verdienen. Vaak horen we verhalen van mensen die hun kinderen nauwelijks zien omdat ze twee banen nodig hebben om de tauwtjes aan elkaar vast te knopen. Een recent onderzoek in Spanje heeft uitgewezen dat er een grote groep Spanjaarden is die het van twee banen moet hebben.

Ik geloof dat discipelen van de Heer Jezus hun vrije tijd in de eerste plaats moeten besteden aan hun gezin /zichzelf, aan de gemeente van de Heer, eerst lokaal , nationaal en daarna internationaal. Wij kunnen bijvoorbeeld groepen bij elkaar brengen om niet alleen voor christenen te bidden die het zwaar te voortduren hebben, maar ze ook daadwerkelijk te steunen door hun kerk op te knappen ze van tijd tot tijd met goederen en etenswaren te zegenen.

Ik moet nu om mezelf lachen want ik lijk nu net een strenge meester met zijn vingertje omhoog die aan het terechtwijzen is (een soort "buurmanbaasje"; drommels is de naam, zoals te zien in Sesamstraat).

Maar even alle gekheid op een stokje. Ik denk dat het goed is om over deze punten na te denken. Alles wat we doen moet positief zijn en opbouwend, ook onze humor. Bijvoorbeeld bij ons thuis vonden we het altijd geinig om elkaar op grapende wijze te plagen of zijn/haar blunders uiit vergroten, maar altijd gebeurde dat in een sfeer van vertrouwen en liefde (je weet de andere bedoelt het goed). Dat is mijns inziens ook het aspect dat belangrijk is: het vertrouwen! Je zal altijd een grap accepteren van iemand waarvan je weet dat hij/zij jou erg mag en van je houdt en het beste voor je wenst.

Gedion Isena

Anonymous said...

Als God geen gevoel voor humor had had hij ons allang opgeblazen...

Christenen staan bekend om hun humorloze reacties op de wereld. Als iets hen niet bevalt gaan ze zich ertegen uitspreken en aktievoeren. Kijk naar de reacties op Jerry Springer the Opera, The Last Temptation of Christ en Harry Potter. De boze reacties geven blijk van een geloof dat soms meer is gebaseert op angst en onwetendheid dan een godsvertrouwen dat liefde en begrip aanmoedigd.

Humor is onmisbaar.

Paul said...

En dat meen je serieus?
Geintje. :-)
Hartelijk bedankt, Danny! En ik ben het geheel met je eens.