16.1.05

Wigle Tamboer: "Gods goede voornemens mislukken niet."

Deze aantekeningen maakte ik tijdens de tweede preek van ds. Wigle Tamboer over het thema 'Bidden helpt bij goede voornemens'. Deze zondag werd in de Meerkerk een videoclip uit de zgn. Jezus-film getoond. Dezelfde clip werd ook geprojecteerd tijdens de vier kerstnachtdiensten. De clip laat beelden zien van Jozef en Maria die vader en moeder van de Messias mochten zijn. Maria is een mooi, jong meisje - ze kijkt met donkere, onbevangen ogen de wereld in. De beelden trekken aan je oog voorbij: de aankondiging, het kind in de kribbe, de gelukkige ouders. Maar dan komen er ook beelden uit het verdere leven van Jezus. Hoe Hij mensen genas, hoe de kinderen naar Hem toe kwamen, maar ook: hoe Hij een door God en mensen verlaten marteldood moest sterven aan het kruis.

Een prachtig lied klinkt tijdens deze beelden: Mary, did you know? Je hoort de muziek, je laat de tekst op je inwerken en vraagt je af: wat moet dat geweest zijn voor Maria - die jonge vrouw die door God werd uitgekozen? Welke gedachten - welke gevoelens gingen door haar hart en door haar hoofd? Bij die kribbe, maar ook: bij dat kruis...

Mary, did you know that your baby boy
would one day walk on water.
Mary, did you know that your baby boy
would save our sons and daughters.
Did you know that your baby boy
has come to make you new;
this child that you delivered
will soon deliver you.

Mary, did you know that your baby boy
will give sight to a blind man.
Mary, did you know that your baby boy
will calm the storm with His hand.
Did you know that your baby boy
has walked where angels trod?
When you kiss your little baby,
you kiss the face of God!


Kissing the face of God

Had Maria weet van het plan van God? Hoe kon ze weten wat Gods bedoeling was? Zou ze geweten hebben wat haar ‘ja’ zou uitwerken?

Nu – 2000 jaar later – spreken we nog steeds over deze vrouw en over de gevolgen van haar overgave aan God. Maria stelde zich beschikbaar voor de uitvoering van Gods goede voornemens. God wilde een keer brengen in de geschiedenis van de mensheid.

De vraag is nu aan ons: weten wij het? Ook vandaag wil God ons gebruiken: Hij heeft ons in al zijn wijsheid en inzicht dit mysterie onthuld: zijn voornemen om met Christus de voltooiing van de tijd te verwezenlijken en zijn besluit om alles in de hemel en op aarde onder één hoofd bijeen te brengen, onder Christus. (Efeze 1:8a-10)

[Intermezzo Paul] Wigle Tamboer haalde in deze preek de discussie uit een recente televisieuitzending van het Het Elfde uur aan, waar Andries Knevel met Willibrord Frequin, Nilgün Yerli, Willem Ouweneel en Ralph van Manen discussieerde over de vraag die ieder weldenkend mens sinds afgelopen Kerst bezighoudt: Waarom moeten er in één klap zoveel mensen omkomen door een natuurramp? Wilibrord Frequin heeft in zijn journalistieke leven heel veel ellende gezien. Het onbeschrijfelijke lijden - de zinloosheid en het onrecht ervan - hebben zijn Godsbeeld omver getrokken. Frequin had geen boodschap aan alles wat de andere gasten naar voren brachten - hij bleef het onacceptabel vinden dat God - die immers liefdevol en almachtig is - zo iets verschrikkelijks laat gebeuren. Hij sprak nog wel over God als 'zijn vriend', maar het was wel een vriend die hij ter verantwoording wilde roepen. (Bekijk de uitzending desgewenst via deze link. De bijdrage van Ralph van Manen sprak mij persoonlijk het meest aan - maar oordeel zelf.) Kijk hier voor een verslag over het bezoek dat Willibrord Frequin onlangs met zijn vriendin Susan bracht aan de Vrije Baptistengemeente Bethel (de gemeente van ds. Orlando Bottenbley )

WT naar aanleiding van genoemde uitzending: ik ben mens en God is God. God werkt zijn plan uit en uiteindelijk zal alles aan Jezus onderworpen zijn. De ‘waaroms’ blijven bestaan – ook voor christenen!

Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen. De ramp in Azië heeft – naast alle ellende – gelukkig ook goede reacties bij veel mensen opgeroepen. Beveel de HERE uw werken, dan zullen uw voornemens gelukken. (Spreuken 16:3 - NBG '51). WT: tussen het oude en het nieuwe testament zit een witte bladzijde. God zegt op die bladzijde: het moet anders!
Maria is één van de eersten die dat mag ontdekken. De wereld staat al duizenden jaren op z’n kop. Maar dan grijpt God in. Er komt een nieuwe Mens – een Mens die volledig beantwoordt aan het mensbeeld dat God voor ogen heeft. Wat was de reactie van Maria op dit goede voornemen van God? Maria zei: ‘De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.’ (Lucas 1:38) Maria was bereid om deel te worden van Gods goede voornemens. Mary did you know? Nee – Maria geloofde!

Voorbeelden van mensen die God bij zijn werk (zijn goede voornemens) wilde betrekken:
WT vertelt over Dorcas, een christelijke hulpverleningsorganisatie in Andijk. Ooit is deze organisatie klein begonnen in een schuurtje in de achtertuin bij Dirk-Jan en Janneke Groot. Zij gaven gehoor aan de roepstem van God. Nu is Dorcas Aid uitgegroeid tot een grote christelijke hulpverleningsorganisaties . Wisten de oprichters destijds dat het werk zich zo zou ontwikkelen? Nee, maar zij hebben gehoor gegeven aan Gods roepstem.

Je geeft wat je kunt, God doet de rest. Zeg niet: ‘Ik ben maar ik’. God weet precies wie Hij nodig heeft! De man die door God was uitgekozen om het joodse volk uit Egypte te leiden zei tegen zijn Schepper: ‘Maar wie ben ik dat ik naar de farao zou gaan en de Israëlieten uit Egypte zou leiden?’ (Exodus 3:11). Eigenlijk komt deze reactie hier op neer: ‘Ik ben maar Mozes. God, U bent bij mij aan het verkeerde adres.’ Mozes sloeg iemand dood en werkte 40 jaar lang als schaapherder. God wilde zijn volk Israël verlossen, maar Mozes vond dat God de verkeerde persoon voor dit werk had uitgekozen Mozes bleek geen schaap - hij bleek de bokkigste bok van de kudde… Een hoofdstuk verder zegt hij tegen God: ‘Neemt u mij niet kwalijk, Heer, maar ik ben geen goed spreker. Dat is altijd al zo geweest, en daar is geen verandering in gekomen nu u tegen mij, uw dienaar, gesproken hebt. Ik kan nooit de juiste woorden vinden.’ (Exodus 4:10)

Neemt U mij niet kwalijk Heer, stuur toch iemand anders... Een schaapherder wordt gebruikt om een heel volk te bevrijden. Roept God mij ook? Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God mogelijk heeft gemaakt. (Efeze 2:10) Bidden helpt bij goede voornemens. WT geeft het voorbeeld van de Huygens ruimtesonde die zich op 1,2 miljard kilometer afstand van de aarde bevindt. Deze sonde is met succes geland op Titan, een maan van Saturnus. De wetenschappers vroegen zich in spanning af of zij na de landing contact met de sonde zouden kunnen leggen. Dat lukte! Zo is het met ons ook: wij moeten eerst ons hart - over een grote afstand - afstemmen op God. Je moet je leven afstemmen op zijn plannen: Gods goede voornemens.

Kees Kraayenoord zong aan het eind van deze dienst dit mooie lied:

Jezus, alles geef ik U,
wat ik ben en heb
en wat ik ooit zal zijn.

Al mijn hoop,
mijn plannen en mijn tijd
leg ik in uw hand,
vertrouw ze aan U toe.

Door uw wil te doen,
leer ik om vrij te zijn.

Jezus, alles geef ik U,
wat ik ben en heb
en wat ik ooit zal zijn.


(Opwekking 582)

No comments: