28.3.05

Easter Movies

This Easter weekend Lydia and I watched these two dvd's:



We finally decided to watch Mel Gibson's The Passion of the Christ - not on Good Friday, but on Easter Sunday (I wasn't looking forward to the bloody scenes...) .
On Monday night, 'second Easter day' in the Netherlands, we watched Luther (the site is temporarily offline, but there is plenty of information available if you use Google).

The Passion of the Christ is an impressive movie, but I have seen too much blood and cruelty in this film. Mel Gibson did an excellent job as a movie maker, but he emphasized the violent torture of Jesus to such an extreme that I had to look away several times during the film.

I have an objection against the scene in the garden of Gethsemane (where Jesus prayed to his Father in anguish: ‘My Father, if it is possible, let this cup pass from me; yet not what I want but what you want’). In this scene Jesus gets up and crushes the snake’s head with his heel, dramatizing Genesis 3:14, 15 (So the LORD God said to the serpent, “Because you have done this, you will be punished. You are singled out from all the domestic and wild animals of the whole earth to be cursed. You will grovel in the dust as long as you live, crawling along on your belly. From now on, you and the woman will be enemies, and your offspring and her offspring will be enemies. He will crush your head, and you will strike his heel.”) I do feel that this dramatic addition to the written account is 'allowed', but I don't agree with Mel Gibson's decision to include Satan in this particular scene (or a person representing the presence of evil). The Bible says that an angel from heaven appeared to Jesus and strengthened him. (Luke 22:43). I don't believe that Satan or a demon was there at the same time... Jesus went to this garden to be alone with his Father!


My biggest question is: why didn't Mel Gibson show more of the life and preaching of Christ and less of his suffering and death? For me it is a disappointment that there were only a couple of flash backs showing scenes from Jesus' life and preaching. It seems to me that Gibson is obsessed with the physical suffering of Christ. Jesus suffered a cruel death, no question about it, but his spiritual suffering must have been far worse! Jesus' best friends left him and at the cross even his heavenly Father was nowhere to be found... (He asked his Father: “Why have you forsaken me?”). Physically Jesus was completely exhausted, but his spiritual power never left him. He still had the strength to forgive a condemned criminal and He asked forgiveness for the very people that crucified him: “Father, forgive them, for they do not know what they are doing.”


I do want to believe that Mel Gibson had the noblest intentions with this film, but I don't think that he succeeded in showing WHY Jesus had to suffer and die on a cross. Only Jesus, being the perfect Son of God in human flesh, was able to pay for the sin of mankind. He predicted his own death and resurrection. His life, death and resurrection were absolutely unique and I think that Mel Gibson failed to explain why Jesus' passion was much more than a cruel crime against a wise Jewish rabbi. Thousands of people were crucified during the reign of Roman emperors. But there was only one blameless lamb that took away our sins at the cross on Golgotha: Jesus Christ, my Saviour.

The Passion of the Christ may have given many people the chance to discover the Jesus of the Gospels and that is something to be gratefull for. I do hope and pray that all these viewers will start reading the gospel accounts of Jesus' life in the Bible, because I believe that these written testimonies are still much better than any film ever made!

(I will also write about the Luther film - please bear with me!)










3 comments:

Anonymous said...

Ik heb toevallig net een post op Supergans.nl gemaakt over 'The Passion' en het succes van de film in het Midden Oosten. Moet eerlijk bekennen dat ik de film zelf nog niet gezien heb en dat is een bewuste keuze. Iemand gaf als reden op 'ik zou mijn aardse vader ook niet gemarteld zien worden, dus waarom mijn hemelse vader dan wel', en hierbij sluit ik me voor 100% aan.

Toch denk ik dat de film wel een grote zegen is, en dat de film veel mensen laat nadenken over het geloof.

Wat vond jij van de film en van het bovenstaande?

Paul said...

Ja, ik kan me ook wel vinden in die reden om NIET naar de film te kijken. Ik heb het bekijken van The Passion of the Christ steeds uitgesteld, omdat ik er ook niet op zit te wachten om te zien hoe iemand tot bloedens toe wordt mishandeld. Helemaal niet als die 'iemand' mijn Heer moet voorstellen. Op goede vrijdag konden wij het niet opbrengen om de dvd te bekijken, maar op 1e paasdag moest het er dan toch maar eens van komen. We keken thuis, dus we konden de dvd altijd uitzetten! Het is overigens heel raar om een biertje te drinken als je zo'n dvd zit te bekijken, maar dit terzijde.

Er zijn momenten in de film die ik niet gezien heb: ik heb mijn blik afgewend wanneer ik vond dat het te gruwelijk was. Een vriend die erg aangesproken was door deze film, had me gezegd dat de 'flashbacks' uit het (aardse)leven van Jezus in ieder geval de moeite waard waren en dat deze ook voor goede onderbrekingen - even geen bloed - zorgden. Naar mijn smaak werd aan het leven van Jezus veel te weinig aandacht besteed, terwijl de kruistocht en de geselingen klaarblijkelijk zo gedetailleerd mogelijk in beeld gebracht moesten worden. Ik denk dat dit voortkomt uit een obsessieve belangstelling voor het lichamelijke lijden van Jezus (is dat iets van Mel Gibson, of is dat iets algemeen 'katholieks' - als ik het zo ongenuanceerd mag uitdrukken? Denk aan de stadia van de kruisweg en de crucifixen die je altijd in een RK-kerk kunt zien).

Jezus heeft gruwelijke fysieke pijn gehad - dat is zeker - maar het geestelijke lijden moet voor Hem veel erger geweest zijn (met name het gescheiden van de Vader zijn). De geseling door Romeinen, het gesleep met het kruis met diverse valpartijen, de kruisiging zelf - ik heb die beelden allemaal niet nodig om me voor te kunnen stellen hoe verschrikkelijk het geweest moet zijn. Misschien hebben sommige mensen wel een dergelijke shock nodig om zich te realiseren dat Jezus zoveel voor ons geleden heeft, daarom kan de film in het Midden Oosten mogelijk mensen wakker schudden. Maar zou het niet prachtig zijn geweest wanneer het Onze Vader, de bergrede en een paar gelijkenissen van Jezus in de film waren opgenomen?

Kortom: als je het mij vraagt hoef je geen moeite te doen om de film te zien, al heb ik er ook geen spijt van dat ik dat wel gedaan heb. Het deed me minder dan ik verwacht had, misschien juist omdat het 'overdone' was.

Anonymous said...

Hallo Paul,
Ik heb de film vorig jaar rond Goede Vrijdag gezien. Na afloop besefte ik des te meer door welke hel (!) Jezus gegaan is. Voor mij. Voor mij persóónlijk dus. Hij noemde mijn naam toen Hij stierf...
Het allermooiste fragmentje van de film (duurde maar een paar seconden) vond ik het moment dat er ingezoomd wordt op de duivel in de hel, precies op het moment dat Jezus sterft. Op dat specifieke moment beseft de duivel dus dat hij verloren heeft, en Jezus gewonnen. Je ziet zijn tomeloze frustratie op dat moment. Niet dat hij geen rottigheid meer uit zal halen, maar hij beseft op dat moment wel dat hij het niet gered heeft. Dat Jezus overwinnaar is...!
Voor mij was dat een zeer troostrijke gedachte.
En verder heb ik regelmatig naar een punt ergens linksonder het fildoek gekeken, als het te bloederig werd. Ik houd daar helemaal niet van en kreeg er een wee gevoel van in mijn maag. Brrr.

Ben trouwens ook heel benieuwd naar je reactie op de film van Luther. Een bijzondere en inspirerende man.

Groeten, C.